Informace pro pacienty a veřejnost

Informace pro veřejnost

 

PRO NÁVŠTĚVY

Potraviny a nápoje

Pokud je hodláte přinést nemocnému, je lépe se předem domluvit s ošetřujícím lékařem.
Nevhodnou poživatinou můžete pacienta poškodit zvláštní obezřetnosti je třeba u pacientů s dietami
a  u dětí.

Nemocným nenoste:

1. Květiny v květináčích ani jiné věci, které mohou být zdrojem infekce.
2. Řezané květiny, pokud se jedná o hospitalizované na chirurgických odd. (chirurgie, ortopedie, gynekologie,    urologie, ORL)
3. Obecně se nedoporučuje pacientům velká množství syrového ovoce.
4. Dětem nenoste drahé ani hlučné hračky.

Psychologické desatero:

Na návštěvu pacienta (ať člen rodiny či přítel) se připravte.
Zvažte pacientův stav a zvolte přiměřenou délku návštěvy a počet návštěvníků (nejvýše 2 osoby současně).
Přijďte čistě a vhodně oblečeni v příjemné náladě a ochotně vyslechněte obavy a strasti nemocného.
Pacienta povzbuďte, potěšte, uklidněte a posilujte v něm víru k uzdravení nebo alespoň ke zlepšení stavu.
Nesnažte se o radostný rozhovor za každou cenu. O velkých starostech spíše pomlčte, na nemocného nepřesouvejte závažná rozhodnutí. Chce-li však projevit svůj názor, vyslechněte ho.
Nesnažte se udržovat konverzaci za každou cenu, pokud je nemocný unaven, návštěvu přerušte. I mlčení a držení za ruku může mít terapeutický přínos.
Těžce nemocný člověk má právo vyjádřit nejen své obavy a strach, ale také zármutek a žal. Neodmítejte tyto projevy, ventilace těchto obav může mít pro pacienta ozdravný účinek.
Berte ohled na spolupacienty. Při vstupu do pokoje pozdravte všechny, při odchodu popřejte brzké uzdravení. Opusťte pokoj v případě, že některý pacient je v těžkém stavu, lékař nebo sestra provádějí vyšetření či pacient potřebuje vykonat toaletu na lůžku.
Pokud něco chcete nemocnému přinést, pamatujte na přiměřenost (viz výše).
Při loučení sdělte, zda a kdy příště přijdete a slíbený termín dodržte.

 

Žádost o poskytnutí informace

ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (Netýká se žádostí o výpis z dokumentace).

Formulář ke stažení ZDE.

 

Informace pro pacienty

Před přijetím
Do nemocnice se řiďte radami vašeho praktického (ambulantního) lékaře. K přijetí se dostavte v  určenou dobu.

Při nástupu
Potřebujete občanský průkaz, průkaz zdravotní pojišťovny, jméno a adresu vašeho ošetřujícího lékaře, potvrzení o pracovní neschopnosti (pokud vám bylo vystaveno), doporučení k přijetí a výsledky vašich vyšetření, osobní potřeby, toaletní potřeby, přezůvky, pokud chcete pyžamo nebo noční košili, župan.

Cenné věci
Doporučujeme si vzít s sebou jen menší částky peněz a nebrat žádné cennosti. Větší částky peněz, předměty z drahých kovů, kreditní karty, vkladní a šekové knížky je možno uložit do úschovy v pokladně nemocnice nebo u staniční sestry.

Po přijetí
Na oddělení vám bude přiděleno lůžko a budete informováni, kdo je vaším ošetřujícím lékařem. Lékař a sestra vás seznámí s postupem vyšetřování, léčby a způsobem přípravy na vyšetření nebo operaci. Léky používejte dle pokynů. Máte právo vědět, jaké léky užíváte.

Poskytování informací
Zaměstnanci NK jsou povinni zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděli v souvislosti s poskytováním zdravotní péče s výjimkou, kdy skutečnosti sdělují se souhlasem ošetřované osoby nebo pokud byl této povinnosti zdravotnický zaměstnanec zproštěn nadřízeným orgánem v důležitém státním zájmu.

Pacient má právo na poskytnutí veškerých informací shromážděných ve zdravotnické dokumentaci vedené o jeho osobě a v jiných zápisech, které se vztahují k jeho zdravotnímu stavu. Za osoby mladší 18 let nebo osoby zbavené způsobilosti k právním úkonům mají právo na informaci jejich zákonní zástupci, pokud zde není podezření na syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte/osoby.

Pacient, případně jeho zákonný zástupce rozhoduje o tom, kterým osobám budou informace o jeho zdravotním stavu sděleny. Jeho rozhodnutí je uvedeno písemnou formou ve formuláři Souhlas s poskytováním informací a s nahlížením do dokumentace. Současně je při příjmu přidělen ověřovací kód pro případ telefonické žádosti o informace o zdravotním stavu pacienta. Kód je předán pacientovi (zákonnému zástupci) nebo doprovodu (pokud není pacient schopen převzít).

Ambulantnímu pacientovi je v případě potřeby přiděleno během ambulantního ošetření heslo. Po sdělení hesla pacientem je mu zdravotnický pracovník oprávněn telefonicky předat informace o výsledcích provedených vyšetření, dalším postupu atd.

V případě, kdy pacient není schopen určit osoby, které mají být informovány (např. pacient v bezvědomí), jsou informace sdělovány osobám blízkým (tj. rodič, sourozenec, manžel nebo registrovaný partner). Zdravotnický personál je oprávněn ověřit si totožnost osoby, která osobně žádá informace, např. průkazem totožnosti.

Dietní režim
Předepsaná dieta je součástí léčby, proto dbejte, aby na pokoji nezůstaly zbytky jídel, které vám přinesou příbuzní; mohlo by to ohrozit vaše zdraví.

Prádlo
Vaše vlastní prádlo a zavazadla si uložte buď na určeném místě příslušného oddělení nebo v centrální šatně. Při propouštění odevzdejte ústavní prádlo a předměty, které vám byly zapůjčeny.

Při propuštění
Z nemocnice budete informováni o dalším doporučeném léčení a obdržíte písemnou propouštěcí zprávu pro ošetřujícího lékaře.

Jakákoliv operace stejně jako jiné tělesné zranění může znamenat významný stres pro organismus. Po operaci dochází hlavně ke ztrátě bílkovin, které jsou velmi důležité pro úspěšné hojení rány, udržení svalové hmoty a síly. V neposlední řadě jsou bílkoviny velmi důležité pro správnou funkci imunitního systému. Ztráta bílkovin je tím významnější, čím větší operační výkon podstupujete, a také je velmi závislá na kvalitě a stavu výživy před operací.     

Co tedy dělat před operací?

Nehubněte!
Aktivní redukční dieta je bezprostředně před operací škodlivá, připravuje Vás o cenné bílkoviny!

Myslete na bílkoviny!
Před každou operací se snažte zvýšit příjem bílkovin ve svém jídelníčku.
Doporučené zdroje bílkovin jsou ryby, netučné bílé maso, tvrdé sýry, vejce, tvaroh, skyr.

Pokud trpíte nechutenstvím, nebo jste dokonce před operací výrazně zhubli, zkuste jíst častěji menší porce a opět zařaďte do jídelníčku bílkoviny. Je vhodné zakoupit komplexní nutriční přípravky k popíjení (tzv. sipping) a popíjet je mezi plánovanými jídly, nebo těsně před usnutím. Dnes je dostupných mnoho typů těchto přípravků s různými chutěmi. Před jejich nákupem je vhodné se poradit s lékárníkem. Rovněž se můžete telefonicky obrátit na naše nutriční terapeuty, kteří Vám s volbou pomohou. Telefon: 724 292 574, 518 601 900 nebo na nutricni.poradna@nemkyj.cz.
Tyto přípravky, ale rozhodně plně nenahrazují běžnou stravu.  

Dostatek tekutin!           
Běžný doporučený minimální denní příjem tekutin jsou 2 litry. Myslete na to! Zvláště v den přijetí do nemocnice může být těžké dodržet pitný režim. Přitom je velmi škodlivé trpět nedostatkem tekutin den před operačním výkonem. Pokud tedy není příjem tekutin den před operačním výkonem omezen ze strany lékaře, snažte se vypít alespoň 2 litry tekutin.       

Mám své chronické onemocnění stabilní!
Pokud trpíte vážným chronickým onemocněním, jako je cukrovka, vysoký tlak, chronická bronchitida, snažte v době před operací o co nejlepší spolupráci s vaším ošetřujícím lékařem. Užívejte důsledně léky, nekuřte, omezte zbytečný stres, dodržujte dietní opatření týkající se cukrovky. Pokud v průběhu předoperační přípravy onemocníte zánětlivým onemocněním, neprodleně informujte svého ošetřujícího lékaře. Výkon bude nejspíše odložen, ale vyhnete se případným závažným komplikacím anestezie i samotné operace.

Práva a povinnosti pacientů

 

PRÁVA PACIENTŮ NEMOCNICE KYJOV

Pacient má právo:

1.  aby mu byly veškeré zdravotní služby poskytovány pouze na základě jeho svobodného a informovaného souhlasu. Výjimky jsou stanoveny pouze zákonem,

2.  aby mu byly zdravotní služby poskytovány na náležité odborné úrovni, tzn. podle pravidel vědy a uznávaných medicínských postupů, při respektování individuality pacienta, s ohledem na konkrétní podmínky a objektivní možnosti,

3.  na úctu, důstojné zacházení, na ohleduplnost a respektování soukromí při poskytování zdravotních služeb, a to v souladu s charakterem poskytovaných zdravotních služeb,

4.  vyžádat si konzultační služby od jiného poskytovatele, popřípadě zdravotnického pracovníka, než který mu poskytuje zdravotní služby,

5.  být seznámen s vnitřním řádem Nemocnice Kyjov,

6.  na nepřetržitou přítomnost svého zákonného zástupce, popřípadě osoby určené zákonným zástupcem, pěstouna nebo jiné osoby, do jejíž péče byl pacient na základě rozhodnutí soudu nebo jiného orgánu svěřen (je-li osobou nezletilou)

7.  na nepřetržitou přítomnost opatrovníka, popřípadě osoby určené opatrovníkem (je-li osobou s omezenou svéprávnosti).

8.  na přítomnost osoby blízké nebo osoby, kterou určí, nebude-li přítomnost těchto osob v rozporu s vnitřním řádem a nenaruší-li přítomnost těchto osob poskytnutí zdravotních služeb,

9.  být předem informován o ceně poskytovaných zdravotních služeb, které nejsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění nebo které jsou z veřejného zdravotního pojištění hrazeny částečně a o způsobu jejich úhrady,

10. znát jméno a příjmení zdravotnických pracovníků, jiných odborných pracovníků a osob připravujících se v Nemocnici Kyjov na výkon zdravotnického povolání, které jsou přímo zúčastněny na poskytování zdravotních služeb,

11. odmítnout přítomnost osob, které nejsou na poskytování zdravotních služeb přímo zúčastněny, a osob připravujících se na výkon povolání zdravotnického pracovníka,

12. přijímat v Nemocnici Kyjov návštěvy, a to s ohledem na svůj zdravotní stav a v souladu s vnitřním řádem a způsobem, který neporušuje práva ostatnich pacientů,

13. přijímat v Nemocnici Kyjov duchovní péči a duchovní podporu od duchovních církví a náboženských společnosti registrovaných v České republice nebo od osob pověřených výkonem duchovenské činnosti v souladu s vnitřním řádem a způsobem, který neporušuje práva ostatních pacientů, a s ohledem na svůj zdravotní stav

14. na poskytování zdravotních služeb v co nejméně omezujícím prostředí při zajištění kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb

15. požadovat, aby při poskytování zdravotních služeb nebyla přítomna osoba, o které pacient uvádí, že jde o osobu, která ho týrá nebo jinak zneužívá či zanedbává (jde-li o pacienta s omezenou svéprávností nebo nezletilého).
            

POVINNOSTI PACIENTŮ NEMOCNICE KYJOV

Pacient a jeho doprovod je při poskytování zdravotních služeb povinen:

1.  dodržovat navržený individuální léčebný postup, pokud s poskytováním zdravotních služeb vyslovil souhlas

2.  řídit se vnitřním řádem,

3.  pravdivě informovat ošetřujícícho zdravotnického pracovníka o dosavadním vývoji zdravotního stavu, včetně informací o infekčních nemocech, o zdravotních službách poskytovaných jinými poskytovateli, o užívání léčivých přípravků, včetně užívání návykových látek, a dalších skutečnostech podstatných pro poskytování zdravotních služeb,

4.  nepožívat během hospitalizace alkohol nebo jiné návykové látky a podrobit se na základě rozhodnutí ošetřujícího lékaře v odůvodněných případech vyšetřením za účelem prokázání, zda je nebo není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek,

5. uhradit Nemocnici kyjov cenu poskytnutých zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění nebo jiných zdrojů, které mu byly poskytnuty s jeho souhlasem,

6.  prokázat se s občanským průkazem; pokud pacient neprokáže svoji totožnost a nebude se jednat o neodkladnou péči, může Nemocnice Kyjov poskytnutí zdravotní služby odmítnout

7.  neopouštět oddělení bez vědomí zdravotnického personálu,

8.  zdržet se útoků na cizí majetek, ať už se jedná o krádeže či úmyslná poškození,

9.  respektovat právo jiných osob na ochranu osobnosti, soukromí a zachování intimity,

10. svým chováním nenarušovat řádný průběh zdravotní péče poskytované jiným pacientům,

11. vytvořit podmínky, které jeho blízký potřebuje k řádném průběhu poskytované zdravotní péče (jde-li o doprovod pacienta).

 

Informace pro pozůstalé

 

Vážení pozůstalí,

je nám velice líto, že ztrácíte svého blízkého. Chtěli bychom Vám ulehčit tyto dny, proto Vám nabízíme i písemný návod, jak postupovat při vyřizování náležitostí spojených s úmrtím blízké osoby.

Pohřeb Vám zajistí kterákoliv pohřební služba. Její výběr záleží pouze na Vás. Pohřední službu je možné kontaktovat kdykoliv osobně nebo telefonicky. Kvalifikovaní pracovníci Vám tam podají veškeré informace, které Vám pomohou zvládnout poslední rozloučení se zemřelým. Služby pohřebního ústavu jsou komplexní - od tištění parte, smuteční květinové výzdoby, až po typ obřadu dle Vašeho přání včetně zajištění kněze. Pohřební služba je dle Vašeho přání schopna zajistit i vyřízení Úmrtního listu. Podrobné služby pohřebních služeb najdete na jejich webových stránkách.

Šaty pro přípravu zemřelé/-ho na pohřeb je potřeba  přinést na pohřební službu.

K vyřízení pohřbu u pohřební služby budete potřebovat občanský průkaz zemřelé/-ho, oddací list zemřelé/-ho, List o prohlídce mrtvého (dostanete jej od personálu na oddělení) a popřípadě jeho fotografii. Dále je třeba doložit občanský průkaz a rodný list objednavatele pohřbu.

Úmrtní list se vystavuje na matrice (není nutný k vyřízení pohřbu), dokumenty předává na matriku pozůstalý/vypravitel pohřební služba, popřípadě pohřební služba. Úmrtní list se  automaticky  posílá poštou nejbližším příbuzným nebo si jej lze vyzvednout – osobní vyzvednutí je třeba předem domluvit na matrice. Na vystavení úmrtního listu má matrika dle zákona 30 pracovních dnů.

Osobní věci zemřelé/-ho Vám budou vydány proti podpisu na oddělení, kde byl/-a hospitalizován/-a. Pro vyzvednutí potřebujete Váš občanský průkaz. Osobní věci zemřelého může vyzvednout i zástupce Vámi oslovené pohřební služby. Musí však mít Vaši plnou moc k tomuto úkonu.

Obdržíte předměty osobní potřeby, oblečení a finanční hotovost do 1000,00 Kč. Finanční hotovost převyšující 1 000,00 Kč či finanční produkty se stávají (dle ustanovení Občanského zákoníku) součástí pozůstalosti a budou deponovány na depozitním účtu Nemocnice Kyjov. Tyto obdržíte teprve na základě výsledku dědického řízení.

Na základě předložení rozhodnutí soudu o  vypořádání dědictví s razítkem nabytí právní moci pokladna nemocnice vydá věci oprávněnému dědici a vydá nebo zajistí zaslání uložené hotovosti na adresu oprávněného dědice.

Víme, že toto období pro Vás nebude lehké. Pokud budete potřebovat jakoukoli informaci, můžete se s důvěrou obrátit na paní Mgr. Radku Galanovou, zdravotně-sociální pracovnici Nemocnice Kyjov,  telefon  518 601 184, mobil. tel. 737 901 541, která Vám ráda pomůže.

Zdravotně-sociální pracovnice:
Mgr. Radka Galanová
tel.: 518 601 184
mobil: 737 901 541
e-mail: galanova.radka@nemkyj.cz

Přeji Vám hodně sil ke zvládnutí této těžké chvíle.

Mgr. Veronika Neničková, MBAce
náměstkyně pro OP